Wszechnica Żywieniowa w SGGW

Historia wykładów

Prelekcje w semestrze zimowym w roku akademickiego

2010/2011

19 stycznia - Diety wegetariańskie - korzyści i zagrożenia

w debacie kolejno wystąpili- weganie i laktoowowegetarianka:

 

- weganie i laktoowowegetarianka:

  Dariusz Gzyra (Stowarzyszenie Empatia), Cezary Wyszyński (Fundacja Viva)

  inż. Agnieszka Petryka (studia magisterskie w Katedrze Dietetyki SGGW )

 

- specjalista medycyny żywienia i dietetyk

mgr Małgorzata Desmond  prezentacja  

  (Centrum Zdrowia Dziecka, Carolina Medical Center)

 

- lekarz

  Witold Klemarczyk (Instytut Matki i Dziecka) prezentacja

 

- żywieniowcy:

dr inż. Iwona Traczyk (Instytut Żywności i Żywienia), prezentacja

  prof. dr hab. Anna Brzozowska (Katedra Żywienia Człowieka SGGW) prezentacja

- dietetyk

  dr inż. Danuta Gajewska (Katedra Dietetyki SGGW)

 

15 grudnia - Żywienie a choroby oczu?

prelekcję wygłosiła

dr hab. Jadwiga Hamułka

 prezentacja

Dr hab. Jadwiga Hamułka

Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW

Katedra Żywienia Człowieka

 Żywienie a choroby oczu

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest jednym z najważniejszych elementów stylu życia, mających wpływ na utrzymanie dobrego stanu zdrowia człowieka. Oczywista (niepodważalna) jest rola żywienia w rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak: otyłość, nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia czy cukrzyca typu 2. W ostatnim czasie coraz większą uwagę zwraca się również na rolę żywienia w profilaktyce i leczeniu chorób oczu związanych z wiekiem, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) oraz zaćma. Są one główną przyczyną utraty lub pogorszenia widzenia u osób dorosłych.

Na obecnym poziomie wiedzy wiadomo, że nic nie zastąpi profilaktyki tych chorób. Stąd też, prawidłowo zestawiona dieta, bogata w warzywa i owoce będące dobrym źródłem karotenoidów (zwłaszcza luteiny i zeaksantyny), dieta zawierająca wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 (głównie kwas DHA) występujące w rybach morskich, oleju rybim i owocach morza, jest podstawą profilaktyki tych chorób. Dieta bogata w antyoksydanty (przeciwutleniacze) wpływa bowiem na zmniejszenie stresu oksydacyjnego, będącego główną przyczyną rozwoju degeneracyjnych chorób oczu związanych z wiekiem. Z drugiej strony zmniejszenie spożycia soli kuchennej, cukru oraz nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego może przyczyniać się do zmniejszenia występowania chorób współtowarzyszących, takich jak: otyłość, nadciśnienie tętnicze, hiperlipidemia.

Natomiast dla osób z grup wysokiego ryzyka AMD i zaćmy oraz dla osób z chorobami już zdiagnozowanymi należy również rozważyć możliwość stosowania suplementów diety, zawierających luteinę i zeaksantynę, kwasy omega-3 oraz inne antyoksydanty. Suplementy te powinny być jednak uzupełnieniem, a nie zastąpieniem prawidłowo zbilansowanej i jak najbardziej urozmaiconej diety. Ilość spożywanego pożywienia powinna być ponadto dostosowana do indywidualnych potrzeb danej osoby. Ważne jest przy tym zastosowanie właściwych technik kulinarnych, wpływających na lepsze wykorzystanie składników pożywienia mających korzystny wpływ na zdrowie.

Właściwa dieta to ważny, lecz nie jedyny czynnik zmniejszający narażenie na rozwój degeneracyjnych chorób narządu wzroku. Warto również unikać nadmiernej ekspozycji na światło słoneczne i jonizujące promieniowanie monitorów komputera i/lub telewizora, a także stresu, palenia tytoniu, nadużywania alkoholu oraz przewlekłych chorób zapalnych.

 

17 listopada - Co warto wiedzieć o produktach kiszonych?

prelekcję wygłosiła

dr hab. Małgorzata Drywień

prezentacja

Dr hab. Małgorzata Drywień,

SGGW, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Katedra Żywienia Człowieka

Co warto wiedzieć o produktach kiszonych ?           

Proces fermentacji, obok suszenia, jest najstarszą i najtańszą metodą utrwalania żywności. Na każdym kontynencie znajdziemy ogromną różnorodność kiszonych produktów, ponieważ praktycznie każdy surowiec roślinny może być przekształcony w procesie fermentacji w pełnowartościowy żywieniowo produkt.

Najważniejszymi typami fermentacji stosowanymi w przetwarzaniu roślin są fermentacja kwasu mlekowego - podstawowa dla owoców, warzyw, grzybów oraz fermentacja alkaliczna dla produktów wysokobiałkowych – soi, orzechów.

Procesy fermentacyjne są polecane jako idealne nie tylko do przedłużenia trwałości, ale, co jest ważniejsze, do zwiększania wartości odżywczej

  Do  podstawowych korzyści wynikających z działalności mikrobioty fermentującej można zaliczyć:

      -  poprawę strawności produktów roślinnych,

      - zwiększenie ilości wolnych aminokwasów, aminokwasów ograniczających,  witamin grupy B, nawet B12      co jest rzadkością w produktach roślinnych,

     - zwiększenie biodostępności składników mineralnych,

     -  zmniejszenie zawartości składników antyodżywczych (inhibitorów trypsyny, tanin, kwasu fitynowego)

Regularne spożywanie kiszonych warzyw czy owoców powoduje zmniejszenie zawartości złego cholesterolu we krwi, zwiększa zdolności organizmu w walce z nowotworami.

Z całą pewnością można stwierdzić, że kiszonki  wykazują wiele cech, z punktu widzenia ekonomicznego i zdrowotnego, predysponujacych je do stosowania w codziennym jadłospisie osób w różnym wieku, zarówno zdrowych jak i chorych, w celach profilaktycznych i leczniczych

Produkty te doceniła Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), ogłaszając na Kongresie w 1998 roku, że żywność fermentowana powinna być uznana jako część dziedzictwa kulturowego każdego kraju i powinny być podejmowane wysiłki zmierzające do zachowania tej metody produkcji.

 

20 października – Otyłość i choroby nerek - groźny problem XXI wieku

prelekcję wygłosiła

Dr Lucyna Kozłowska
SGGW, Wydział Nauk o śywieniu Człowieka i Konsumpcji
Katedra Dietetyki

prezentacja

 

Nagłówek
Aktualności