Wszechnica Żywieniowa w SGGW

Historia wykładów

Prelekcje w semestrze zimowym w roku akademickiego

2007/2008

20 luty 2008 - Ochrona konsumenta na rynku żywności

wykład wygłosiła:

 dr hab. Irena Ozimek

prezentacja

16 stycznia 2008 -„Alkohol a nasze zdrowie”

wykład wygłoszą:
prof. dr hab. Joanna Gromadzka-Ostrowska

 prezentacja


i gościnnie psychoterapeuta mgr Marek Ignaczak

Najprostszy sposób rzetelnego stwierdzenia czy moje picie nie stanowi problemu – CAGE

 

 C  Czy czujesz, że powinieneś ograniczyć (Cut down) picie ?

     Czy czujesz, że powinieneś przestać pić ?

 

 A  Czy irytują Cię (Annoyed) krytyczne uwagi innych osób na temat Twojego picia ?

Czy irytują Cię krytyczne uwagi innych osób na temat Twojego picia, a nawet zwykłe poruszanie tego tematu ?

 

 G  Czy kiedykolwiek czułeś się źle, miałeś poczucie winy (Guilty) z powodu picia ?

Czy kiedykolwiek miałeś poczucie winy, wyrzuty sumienia z powodu swojego picia lub jego konsekwencji ?

 

E   Czy zdarzyło Ci się rozpocząć dzień od picia alkoholu, aby uspokoić nerwy i dojść do siebie (Eye opener) ?

Dwie rzetelnie udzielone odpowiedzi twierdzące na pytania kwestionariusza uznaje się za dodatni wynik testu,

wskazujący na potrzebę dalszej diagnostyki. Pytania  w wyróżnionej wersji tekstu  dokładniej identyfikują

problem. Już jedna odpowiedź twierdząca winna prowadzić do zastanowienia, zobiektywizowania wiedzy na

temat swojego picia, sprawdzenia, czy nie ma w nim niepokojącej regularności, rytuałów i przyzwyczajeń.

 

Trzy odpowiedzi twierdzące świadczą o piciu ryzykownym (zagrażającym zdrowiu fizycznemu i psychicznemu).

Odpowiedź twierdząca na wszystkie cztery pytania może być pierwszą informacją, że jesteś uzależniony !

 

(Ewing 1984, Mansfield oraz wsp. 1974 za: Alkohol a zdrowie, PARPA, tom 19, komentarz Marek Ignaczak )

 

12 grudnia 2007 - Orzechy - jeść czy nie jeść ?

wykład wygłosił:

          Dariusz Włodarek MD PhD

prezentacja

21 listopada 2007 -

 

17 października 2007 - Czy warto jeść czosnek?

wykład wygłosiła:

dr hab.Wanda Karwowska

Czy warto jeść czosnek?

 

Wykład przygotowała i wygłosiła dr hab.Wanda Karwowska

z Katedry Żywności Funkcjonalnej i Towaroznawstwa,

Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW

 

Wykład wygłoszony w ramach „Wszechnicy Żywieniowej w SGGW”

w dn. 17 października 2007 r.

 

Poniżej przedstawiono wybrane zagadnienia wykładu,

opracowane przez autorkę prezentacji.

 

Składniki czosnku

Czosnek od kilku tysięcy lat cieszy się sławą jako przyprawa i środek leczniczy.

W swoim składzie chemicznym czosnek zawiera lotne związki siarkowe i bakteriobójcze, olejki eteryczne, błonnik, cukry, organiczne związki siarki, takie jak alliina i skordynina A i B. Rozpadowi enzymatycznemu alliiny do allicyny, jaki następuje po przekrojeniu lub rozgnieceniu czosnku, zawdzięcza on swój intensywny i charakterystyczny zapach. Ponadto czosnek zawiera flawonoidy, flawony i witaminy z grupy B, związki śluzowe i sole mineralne, a wśród nich związki selenu, wapnia, fosforu, żelaza i magnezu oraz niewielkie ilości uranu. Liście czosnku zawierają prowitaminę A, witaminy B1, PP i C.

  

Działanie czosnku

Czosnek j

est rośliną  o wszechstronnym  działaniu. Działa jako silny przeciwutleniacz chroniąc organizm przed działaniem wolnych rodników. Wykazuje także działanie naturalnego antybiotyku niszczącego bakterie chorobotwórcze w układzie pokarmowym i oddechowym. Wspomaga metabolizm tłuszczów, obniżając  poziom cholesterolu we krwi. Obecność zawartych w nim  związków siarki mobilizuje krwinki białe do obrony organizmu przed czynnikami zakaźnymi. Spożywanie świeżego czosnku skutecznie obniża stężenie cukru we krwi,

(jego stosowanie może być niebezpieczne dla ludzi ze skłonnością do hipoglikemii). Podwyższa proporcje ,,dobrego" cholesterolu HDL w stosunku do ,,złego" LDL, obniża poziom trójglicerydów, ochraniając  tętnice i serce. Ma działanie żółciotwórcze, żółciopędne, rozkurczowe, przeciwpasożytnicze, przeciwmiażdżycowe, regulujące trawienie obniżające ciśnienie krwi, immunoochronne oraz w określonym zakresie antynowotworowe. Może być wykorzystany w leczeniu przewlekłych nieżytów żołądka z niedokwaśnością soku żołądkowego oraz w stanach upośledzonego wytwarzania żółci. Czosnek niszczy pasożyty przewodu pokarmowego, a stosowany do lewatyw może być używany do walki z owsikami u dzieci, dezynfekuje także drogi moczowe i niszczy bakterie oporne na antybiotyki. Związki czynne czosnku znoszą bóle głowy i ułatwiają zasypianie. Stosowany zewnętrznie może być pomocny w leczeniu trudno gojących się ran, ropni, czyraków

 

Czosnek jest stosowany w różnych postaciach, jako świeży,  suszony, liofilizowany, sproszkowany lub kapsułkowany. Najbardziej aktywny jest świeży rozdrobniony. Poddany obróbce termicznej traci swoje właściwości bakteriobójcze, zachowuje jednak aktywność  przeciwgrzybiczą i działa jako antyutleniacz, przeciwdziałający arteriosklerozie, starzeniu się i nowotworom.

 

Zalecane ilości

Stosując czosnek profilaktycznie należy codziennie spożywać jeden jego duży ząbek przegryzając zieloną natką pietruszki w celu eliminacji nieprzyjemnego zapachu. Świeże ząbki czosnku ściera się, kroi lub miażdży, spożywa z dodatkiem mleka, miodu lub cytryny. Dla zniwelowania ostrego  zapachu czosnku botanik angielski Culpeper proponował żucie kminku i zielonej fasoli. Współczesne – równie skuteczne – metody są dwie. Jedna – bardziej drastyczna – to wypicie kilku kieliszków czerwonego wina. Druga polega na zjedzeniu świeżej natki pietruszki lub listków mięty, tymianku, czy selera.

 O ile ktoś nie lubi gryzącego smaku czosnku, to może łykać olejowy wyciąg czosnku – 1 kapsułkę codziennie, wieczorem przed snem. Polecana dawka jednorazowa dla dzieci to 350 mg, dla dorosłych - 500 mg. W celach leczniczych u osób dorosłych należy stosować dawkę 1000-5000 mg/dobę.

Przeciwwskazaniem do stosowania świeżego czosnku są ostre nieżyty żołądka i jelit, skłonność do niskiego ciśnienia krwi oraz okres karmienia piersią.

 

Przepisy

 Miazga czosnkowa

1-3 ząbki świeżego czosnku utrzeć na miazgę, dodać natkę pietruszki lub selera, łyżkę masła i wymieszać. Smarować pieczywo.

 

Napar
2-4 ząbki czosnku posiekać na drobno, zalać szklanką gorącego mleka. Pić codziennie przed snem przez 3-4 tygodnie w przewlekłych schorzeniach dróg oddechowych lub stosować jako kurację wzmacniającą.

 

Nalewka czosnkowa

35 dag świeżego obranego czosnku rozetrzeć i zmieszać z 200 ml czystego spirytusu. Szczelnie zamknąć i pozostawić w ciemnym chłodnym miejscu, ale nie w lodówce, na okres 10 dni. Następnie masę przecedzić, przelać do ciemnego naczynia szklanego i pozostawić w ciemnym miejscu jeszcze na 4 dni. Po tym czasie nalewka jest gotowa do użytku. Należy przyjmować po 25 kropli 3 x dziennie z 50 ml naturalnego kefiru lub jogurtu. W celu zneutralizowania nieprzyjemnego zapachu czosnku należy zjeść natkę pietruszki, jabłko, skórkę z cytryny lub pomarańczy.

UWAGA - kurację należy przeprowadzić nie częściej niż raz w roku.

 

 

 

Nagłówek
Aktualności